Postoperativna rehabilitacija

5 načina kako vam fizikalna terapija može pomoći nakon operacije

Rehabilitacija ne samo da ubrzava proces oporavka, već također pomaže da naučite kako se najbolje brinuti o sebi i čim prije se vratiti svakodnevnim aktivnostima. Uspjeh vašeg liječenja ovisi o tome što radite tijekom razdoblja oporavka nakon operacije. Fizioterapeuti su educirani da pomognu pacijentima svih dobi da povrate snagu i pokretljivost nakon ozljede ili operacije vodeći ih kroz specifične vježbe, istezanja i druge aktivnosti prilagođene njihovom stanju a sve u cilju jačanja i ozdravljenja. Nažalost, mnogi se pacijenti ne pridržavaju fizikalne terapije koju im je liječnik propisao i time čine štetu svom oporavku i narušavaju kvalitetu života nakon operacije – studije su pokazale veliku važnost početka vježbanja i rehabilitacije što je prije moguće nakon operacije, prema preporukama liječnika.

Slijedi pet razloga zašto je fizikalna terapija važan dio oporavka od operacije:

1. Poboljšava pokretljivost, ravnotežu i snagu:
    Kirurški zahvat može uzrokovati ograničenje pokretljivosti u zahvaćenoj regiji ili dijelu tijela. Prirodni odgovor tijela je da zaštiti područje traume, što može uzrokovati stezanje mišića/tkiva, oticanje, grčeve i ograničen ) opseg kretnji.. Fizikalna terapija vježbama jačanja, miofascijalnim otpuštanjem i drugim manualnim tehnikama može pomoći pacijentima da povrate mobilnost. Osim toga, vježbe za jačanje mišića trbuha, leđa i zdjelice povećavaju stabilnost i poboljšavaju ravnotežu, što može iznimno pomoći u oporavku od operacija poput ugradnje umjetnih zglobova.

2. Olakšava bol i potiče smanjenje otekline:
    Oteklina nakon operacije normalan je dio procesa ozdravljenja i uvelike se razlikuje od osobe do osobe. U tijelu se oslobađaju spojevi koji stimuliraju živčane završetke, a višak upale komprimira živce stvarajući bol. Smanjenje otoka potiče zacjeljivanje i poboljšava pokretljivost, a oboje smanjuje ukupnu bol. Vježbe i pokreti koji se izvode tijekom rehabilitacije mogu pomoći u smanjenju otekline i spriječiti da kirurška bol postane kronična.
  3. Smanjuje stvaranje ožiljnog tkiva:
    Nakon ozljede ili operacije, formira se ožiljno tkivo, a meko tkivo se steže kao dio prirodnog procesa zacjeljivanja. Kirurški zahvat bilo gdje na tijelu može dovesti do ožiljaka, a višak ožiljnog tkiva može smanjiti funkciju i kretanje mjesecima nakon zahvata. Fizioterapeut može izvesti mnoge vrste tehnika mobilizacije tkiva, uključujući masažu i ultrazvučnu terapiju, kako bi omekšao ožiljno tkivo i pacijentu vratio normalnu fleksibilnost.
  4. Smanjuje razvoj sekundarnih problema:
    Ponekad se nakon operacije javljaju infekcija, krvni ugrušci i druge komplikacije, a fizikalna terapija može smanjiti te sekundarne komplikacije. Prilagođene vježbe koje provodi fizioterapeut pomoći će smanjiti rizik od infekcije, kontraktura i krvnih ugrušaka.

1. Poboljšava fleksibilnost:
        Neaktivnost dovodi do oslabljenih mišića koji lako postaju ukočeni i skloni daljnjim ozljedama. Kada su mišići zategnuti, a zglobovi ukočeni, to može ozbiljno utjecati na normalne dnevne aktivnosti kao što je pružanje ruke iznad glave, penjanje stepenicama i ustajanje iz sjedećeg položaja. Vježbe nježnog istezanja među prvim su aktivnostima koje se uvode nakon operacije i osmišljene su kako bi osjetljive mišiće držale gipkima.

Trajanje procesa cijeljenja tkiva je ovisno o operativnom zahvatu, no ponekad može potrajati i šest do osam tjedana, te stoga planirajte oporavak u dogovoru s vašim operaterom.